[:pb]Solicitamos aos candidatos para verificarem as publicações recentes dos possíveis orientadores, com o objetivo de entender os temas das pesquisas as quais eles têm se dedicado. 

Clique aqui para procurar o currículo lattes dos possíveis orientadores.

 

Inscrições para o Doutorado

O Doutorado funciona em fluxo contínuo, sendo o número de vagas fixado de acordo com a capacidade de orientação e existência de candidatos qualificados.

Documentos para a Inscrição:

  1. Carteira de identidade civil e CPF. No caso de estrangeiros, folha de identificação do passaporte;
  2. Titulo de eleitor e comprovante das duas ultimas eleições ou certidão de quitação eleitoral (http://www.tse.jus.br/eleitor/servicos/certidoes/certidao-de-quitacao-eleitoral).
  3. 2 (duas) cartas de recomendação encaminhadas por e-mail pelo próprio professor para ppginf@inf.ufpr.br;
  4. Curriculum vitae resumido e acompanhado dos documentos para comprovação da participação nos cursos;
  5. Diploma do curso de graduação;
  6. Histórico escolar do curso de graduação;
  7. Diploma ou documento comprobatório de conclusão do mestrado, obtido em curso com registro no MEC;
  8. Histórico escolar do curso de mestrado;
  9. Comprovante de proficiência em inglês;
  10. Plano de trabalho com máximo de 15 páginas no formato do modelo de artigo da SBC (contendo: introdução, revisão bibliográfica, análise crítica e relevância, conclusão e referências).

Como enviar?

Os documentos devem enviados em um único e-mail para a Secretaria do PPGInf (ppginf@inf.ufpr.br) com o assunto “Inscrição para Doutorado – NOME DO CANDIDATO”. Os documentos devem estar nomeados e preferencialmente em PDF.

 

Informações importantes

  • Toda informação constante do currículo só será considerada se acompanhada de documentação comprobatória. Da mesma forma, a documentação encaminhada só será considerada se citada no currículo. O diploma de graduação deve possuir registro no MEC.
  • O candidato deve indicar claramente no currículo e comprovar cursos de especialização, bolsas de iniciação científica, bolsas PET, apresentações de artigos em eventos, prêmios, participação em projetos de ensino, pesquisa ou extensão e atividades de representação estudantil. O candidato deverá tentar organizar a documentação na mesma ordem em que ela é citada no currículo, para facilitar a sua análise.
  • O candidato deverá privilegiar, para o seu benefício, cartas de recomendação de pessoas com as quais tenha tido relacionamento acadêmico, por exemplo, orientadores de bolsas de iniciação científica e professores.
  • O candidato deverá privilegiar também cartas de recomendação de pessoas com maior titulação acadêmica (doutorado ou, na sua falta, mestrado).
  • É recomendado aos candidatos ao doutorado de contatar os possíveis orientadores anteriormente ao pedido de inscrição.

[:en] 

The candidates should read the recent publications of the possible advisors, to better understand the research area of interest. Click here to access the professors CV.

PhD subscription

The PhD subscription can be done throughout the whole scholar year. The number of available positions is fixed according to the advisors work capacity and existence of qualified candidates.

Required documents:

  1. Copy of identify document (RG or CPF in Brazil). For foreigners, copy of the first pages of the passport;
  2. Copy of the elector title and attestation of regular elector situation (http://www.tse.jus.br/eleitor/servicos/certidoes/certidao-de-quitacao-eleitoral).
  3. 2 (two) recommendation letters sent by email by the recommender to ;
  4. Curriculum vitae , with copies that attest the veracity of the published papers and other achievments;
  5. Copy of the undergraduate diploma;
  6. Copy of the undergraduate course transcript;
  7. Copy of the Master diploma or equivalent comprobatory document;
  8. Copy of the Master course scholar transcript;
  9. Sufficiency in English;
  10. Research Project, with up to 15 pages using the article model of SBC (desired content: introduction, state of the art, critical analysis, conclusion and references). This document should be sent by email to ppginf@inf.ufpr.br

 

Additional Information

UFPR – Setor de Ciências Exatas
Departamento de Informática
Secretaria de Pós-Graduação
Centro Politécnico – Jardim das Américas
Caixa Postal 19081 – CEP 81531-980 – Curitiba – PR

Detailed access map

More information: (41) 3361-3101 / ppginf@inf.ufpr.br

FAQ

About the Stricto-sensu courses at the CS Department

  • The Master and PhD courses are free (no tuition fees).
  • No subscription fee.
  • The courses distribution are from Mondays to Fridays, mostly on the afternoons, with some night courses.
  • There is no possibility of being enrolled on courses in other schedule. If the student is also working in parallel, its his/her full responsibility to be available for doing the courses.
  • We do not offer distance Master or PhD courses, except with some formal agreement with a given institution.

Scholarships

The course has a limited number of scholarship, by the research projects (individual submission) or by the National funding agencies, such as CAPES, CNPq e Fundação Araucária). The scholarship attribution is done based on the candidate performance in the course, mostly publications and in other criteria defined by a Scholarship Committee. The grant has as main condition the fully dedication to the course.

 

The PhD scholarships are granted to only full-time students, without other employer. The selection criteria is the scientific production of the candidate, ranked by the Qualis weights (A1, A2, B1, B2, B3, B4, B5 and C).

About the availability

  • The number of available positions is fixed according to each advisor orientation capacity/quota and the existence of qualified candidates.
  • The candidates with the best grades in the selection exam and on the CV evaluation will pass to the interview phase, which will determine the final selection.

About POSCOMP

  • The POSCOMP is a national exam usually held on July, organized by the Sociedade Brasileira de Computação (SBC). All the information about the POSCOMP can be found on the SBC web site.
  • The POSCOMP exam has a two year validity.
  • It is used only for assigning Master scholarships, not PhD.

Remarks

Any information in the CV will only be considered if followed by comprobatory documentation (simple copies). The undergraduate course must be validated by the Ministry of Education (MEC).

The candidate should privilege recommendation letters from people he had academic links, such as former advisors or teachers, and also with PhD (though not mandatory).

It is highly recommended that the candidates contact the possible advisors before any application.[:]